فاطمه مهاجرانی: بررسی دوباره اف‌ای‌تی‌اف پیگیری می‌شود

سخنگوی دولت گفت موضوع ازدواج و فرزندآوری راهبردی و اجرای مصوبات قانون جوانی جمعیت قطعی است

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم در نشست خبری‌ــ برنا

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم، روز سه‌شنبه سوم مهر در نخستین نشست خبری‌ خود از تعطیلی روزهای پنجشنبه دفاع کرد، آزادی برخی زندانیان سیاسی را نشانه «وفاق ملی» خواند، از ادامه اجرای مصوبات قانون جوانی جمعیت خبر داد و از پاسخ روشن به سوال خبرنگاران درباره سرنوشت لوایح اف‌ای‌تی‌اف که مسعود پزشکیان وعده حل آن را داده بود، طفره رفت.

سخنگوی دولت بدون اشاره به جزئیات گفت که «با هماهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با رعایت منافع ملی» بررسی دوباره اف‌ای‌تی‌اف «در حال پیگیری» است.

مسعود پزشکیان در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف را وعده داد. او در نخستین نشست خبری‌ خود نیز در پاسخ به سوالی درباره رفع ناترازی‌ها گفت که جز پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و حل مشکلات با دنیا، چاره‌ای وجود ندارد. با این حال، سرنوشت لوایح اف‌ای‌تی‌اف به دلیل مخالفان جدی آن هنوز مشخص نیست و فاطمه مهاجرانی نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه درباره اینکه لوایح اف‌ای‌تی‌اف چه زمانی دوباره در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار می‌گیرد، توضیحی نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری‌، بهبود شرایط کارگران و نظارت بر ضوابط ایمنی محیط کار در دولت چهاردهم را وعده داد و ضمن اشاره به انفجار مرگبار معدن زغال‌سنگ طبس و جان باختن ده‌ها کارگر وعده داد که با تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای بررسی استانداردهای ایمنی معادن در وزارت کار از تکرار این فجایع جلوگیری شود.

مهاجرانی با طرح این ادعا که مسعود پزشکیان با «پیام صلح پایدار و منصفانه برای همه ملت‌ها» به نیویورک رفت، گفت که او در سخنرانی اصلی‌اش در مجمع سالانه سازمان ملل متحد و طی دیدارهای جانبی تلاش می‌کند «نماینده‌ای درخور برای بازتاب دیدگاه مردم ایران در مخالفت با خشونت، نارواداری، جنگ‌طلبی، زورگویی و زیاده‌خواهی باشد».

سخنگوی دولت به‌کارگیری شمار معدودی از زنان وابسته به ارکان حاکمیت و انتخاب یک استاندار اهل تسنن در دولت چهاردهم را نشانه‌ای از «وفاق ملی» دانست و در بخش دیگری از سخنانش از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بابت «عفو، تخفیف و تبدیل مجازات» محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب در آغاز هفته موسوم به «وحدت» قدردانی کرد.

سخنگوی دولت چهاردهم در حالی از علی خامنه‌ای تمجید می‌کند که سازمان‌های حقوق بشری بارها تاکید کرده‌اند بسیاری از معترضان و زندانیان سیاسی خودسرانه در دستگاه سرکوب تحت فرماندهی علی خامنه‌ای بازداشت شده‌اند.

سخنگوی دولت که در جریان کارزارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان، با استفاده تبلیغاتی از نام مهرشاد شهیدی، معترض جان‌باخته در اراک، ادعا کرد در دولت چهاردهم معترضان کشته نخواهند شد، روز سه‌شنبه در همراهی با دیگر اجزای حاکمیت از رئیس قوه قضاییه بابت «مختومه کردن» برخی پرونده‌ها در راستای «وفاق ملی» تشکر کرد.

او همچنین مدعی بازگشت به تحصیل دانشجویان اخراجی شد، حال‌ آنکه فعالان دانشجویی و برخی استادان اخراجی طی روزهای اخیر افشا کردند سرکوب دانشجویان ادامه دارد و جز تعدادی اندک، آن هم با هدف تبلیغات، کسی به کلاس‌های درس بازنگشته‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فاطمه مهاجرانی در پاسخ به سوالی درباره نظر دولت درباره تعطیلی روزهای آخر هفته گفت که نظر دولت پزشکیان بازگشت به لایحه ارسالی دولت سیزدهم است.

دولت سیزدهم بر تعطیلی روزهای پنجشنبه اصرار داشت و به‌رغم تاکید و هشدار فعالان اقتصادی با تعطیلی روزهای شنبه مخالف بود. حالا دولت مسعود پزشکیان که حل مشکلات اقتصادی را وعده می‌دهد، در بسیاری امور از سیاست خارجی گرفته تا مسائلی مانند تعطیلات آخرهفته به همان راهی می‌رود که ابراهیم رئیسی رفته بود.

روز سه‌شنبه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس دوازدهم از تصویب تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه به عنوان تعطیلات آخرهفته خبر دادند. مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز گفت که رای این کمیسیون برای تعطیلی پنجشنبه‌ها به دلیل ملاحظات مراجع بود.

مخالفت با تعطیلی روزهای شنبه در ایران در حالی است که دیگر کشورهای مسلمان از ترکیه و امارات متحده عربی گرفته تا عربستان سعودی برای هماهنگی اقتصادی با جهان و توسعه مراودات تجاری، روزهای شنبه را تعطیل اعلام کرده‌اند.

فعالان اقتصادی طی ماه‌های اخیر به‌تناوب هشدار دادند که تعطیلی پنجشنبه‌ها به قطع مراودات تجاری ایران با جهان در چهار روز هفته منجر خواهد شد. با این حال، دولت پزشکیان برای تعطیلی روزهای شنبه در مجلس اقدامی نکرد.

سخنگوی دولت نیز به‌صراحت گفت که نظر دولت چهاردهم در این موضوع با دولت سیزدهم مشابه است.

فاطمه مهاجرانی در نشست خبری سه‌شنبه «متنوع شدن سبد انرژی» و احقاق حقوق بازنشستگان و کارگران را نیز وعده داد ولی درباره اینکه دولت با چه برنامه‌ای می‌خواهد این کارها را انجام دهد، توضیح نداد.

او همچنین گفت که مسعود پزشکیان آبان امسال برای شرکت در اجلاس روسای‌جمهوری بریکس به روسیه می‌رود و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری، این کشور دیدار می‌کند. او همچنین از نهایی شدن سند جامع همکاری ایران و روسیه و آمادگی آن برای امضا خبر داد.

مهاجرانی درباره برنامه دولت برای رفع تحریم‌ها نیز به سخنان علی خامنه‌ای استناد کرد و گفت که اگر بشود تحریم‌ها را لغو کرد، یک ساعت را هم نباید از دست داد و دولت چهاردهم به «رویکرد عزتمندانه» در این موضوع پایبند است.

سخنگوی دولت پزشکیان آب پاکی را روی دست تمام کسانی ریخت که انتظار داشتند قانون موسوم به حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دولت چهاردهم آسیب‌شناسی شود و گفت: «جوانی جمعیت، ازدواج و فرزندآوری موضوعی راهبردی است و اجرای مصوبات قبلی در رابطه با این موضوع قطعی است.»

او در نشست خبری روز سه‌شنبه تامین منابع موردنیاز دارو را نیز وعده داد و با ادعای اینکه پزشکیان قصد ندارد چک بی‌محل بکشد، گفت که دولت چهاردهم چیزی را تحویل گرفته است که پولی در آن نیست.